Szybkie diety, skuteczne odchudzanie, szybkie odchudzanie

PIRAMIDA ŻYWIENIOWA

Diety, odżywianie, piramida zdrowia, piramida żywieniowa - zdrowa dieta

Piramida żywieniowa to przedstawienie w obrazowy sposób podziału pokarmów jakie należy dostarczać codziennie do organizmu. Piramida żywieniowa ułatwi ci komponowanie menu, dzięki któremu wkrótce poczujesz się lepiej!

Piramida zywieniowa w łatwy sposób przedstawia, jakie grupy produktów powinny się znaleźć na naszym talerzu i w jakiej ilości. Zasadą piramidy żywieniowej jest, to że produkty, które znajdują się na dole piramidy żywieniowej są bazą naszego żywienia, a im wyższy poziom piramidy zywieniowej tym danych produktów powinniśmy spożywać mniej. Piramida żywieniowa dzieli się na cztery poziomy (na samym dole produkty zbożowe, wyżej owoce i warzywa, wyżej mleko i jego przetwory oraz mięso, ryby i jaja, na szczycie tłuszcze).

Naczelną zasadą każdej diety powinno byc urozmaicenie. Dlaczego? Ponieważ nie ma jednego, idealnego produktu, który zawierałby wszystkie składniki pokarmowe w optymalnych dla nas proporcjach. Jednak dla wielu osób ta zasada, choć na pozór prosta w realizacji, sprawia sporo problemów. Nasza dieta jest bardzo monotonna; częstokroć przez pięć dni w tygodniu żywimy się wyłącznie kanapkami. Piramida żywieniowa wskazuje zaś, jakie produkty powinniśmy zjadać i w jakich proporcjach.


Zdrowe odżywianie, komponowanie posiłków


Według zasad piramidy żywieniowej codziennie powinniśmy jeść minimum pięć porcji produktów zbożowych. Zawarta w nich skrobia dostarcza energii mięśniom, a błonnik reguluje pracę jelit. Cztery porcje warzyw i trzy owoców dostarczają organizmowi odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych (również błonnika). Trzy porcje produktów mlecznych według piramidy żywieniowej zapewnią nam z kolei odpowiednią ilość wapnia i dużo dobrej jakości białka. Pozostałą jego ilość dostarczy jedna porcja ryb, drobiu, mięsa lub fasoli. Powinniśmy natomiast unikać alkoholu, słodyczy, podrobów i tłuszczów zwierzęcych, a zamiast nich używać olejów roślinnych i margaryn.

Planując swój codzienny jadłospis warto pamiętać o tym, aby dostarczyć organizmowi w każdym posiłku różnorodnych produktów w proporcjach, które wskazuje piramida żywieniowa.

Pamietajmy jednak, że sama, nawet najzdrowsza dieta nie wystarczy. Starajmy się ćwiczyć codziennie lub chodzić na długie spacery, bez względu na to, czy chcemy zrzucić nadwagę, czy tylko utrzymać dotychczasową formę. Ruch wzmacnia serce, poprawia, krążenie, pomaga obniżyć ciśnienie krwi i zrzucić zbędne kilogramy. Pamiętajmy, że wysiłek powinien być dobrany do stanu zdrowia i możliwości. Osoby zdrowe mogą wybrać aktywność, którą najbardziej lubią. W razie przewlekłej choroby (np. serca i układu krążenia, kręgosłupa, cukrzycy) dobór aktywności należy skonsultować z lekarzem.